Paměť národa přichází v době pandemie koronaviru se třemi krátkými videi lidí, kteří v životních zkouškách a těžkých časech obstáli se ctí. Postavili se nacismu nebo komunismu, prošli koncentračními tábory a uranovými lágry. Jejich vzkaz ve videích Paměti národa zní: „V každé době má smysl věřit, že všechno dobře dopadne.“
„Potřebujeme povzbuzení. I když se stmívá, je třeba zachovat si naději, že se zase rozední! Zní to banálně, ale přesně tomu musíme věřit a něco – i třeba malého – pro to udělat a dobře to dopadne,“ říká Mikuláš Kroupa, ředitel Post Bellum. Televizní spoty vznikly ve spolupráci s Českou spořitelnou, která financovala jejich výrobu a poskytla jim svůj zakoupený mediální prostor. Od prvního nápadu k uvedení v médiích uběhl pouze týden. Autoři se nechali vyburcovat neschopností vlády, která povzbuzující kampaň dosud nebyla schopna vytvořit: „Selhává důvěra v autority. Všichni těžce neseme omezování svobody. Ale zároveň si musíme důrazně připomenout, že to, co se dnes děje, není politicky nastolený totalitní režim, ale ve skutečnosti ohromný projev solidarity. Mít svobodu znamená také umět nést odpovědnost a být připraven se části své svobody vzdát ve prospěch druhých. A to je přece veliký projev vlastenectví a v dnešní době se projevuje například nošením respirátorů,“ říká Mikuláš Kroupa
V televizních spotech nevystupují herci, ale lidé, kteří skutečně dramatické momenty ve 20. století prožili na vlastní kůži. Promlouvá v nich válečný veterán, letec RAF Jiří Pavel Kafka, přeživší holocaustu Anna Hyndráková a vězeň uranových lágrů Jiří Lukšíček.
Autoři kampaně nemohou, ani nechtějí srovnávat dnešní situaci s minulostí, která byla v mnoha ohledech těžší. Chtějí dát prostor hrdinům, kteří toho prožili až neuvěřitelné životní zkoušky a přesto jim nechybí nadhled a humor. „V době, kdy se velká část národa cítí rezignovaně, snad jejich laskavé hlasy přinesou naději a ukážou, že když vydržíme, máme se na co těšit,“ říká předseda správní rady Post Bellum a jeden z tvůrců kampaně Jan Polouček. „Je to jedna z nejdůležitějších ´kampaní´, kterou jsme připravovali. Obzvlášť v době, kdy slibovanou a stále odkládanou vládní kampaň nikdo neviděl. Podíváte-li se, jak s lidmi komunikují v jiných zemích, je srovnání s Českou republikou opravdu nelichotivé a zcela bez účinku. Posilování strachu ze strany vládních představitelů, restrikce a přehazování viny na jiné opravdu nikoho nemotivuje, aby nařízení dodržoval,“ říká Jan Polouček.
Videa se snaží podpořit solidaritu ve společnost. Vyzývají k podpoře charitativních organizací, které pomáhají seniorům. Kampaň odkazuje na web www.hrdinove.cz, kde můžete přispět finančním darem nebo se stát dobrovolníkem Centra pomoci Paměti národa. To již rok nabízí pomoc třem tisícovkám seniorům – účastníkům 2. a 3. odboje. Nabízí respirátory a ochranné prostředky, nákupy potravin a drogerie, doručení léků, registraci na očkování proti Covid-19 a možnost si telefonicky popovídat. Zahnat samotu je v dnešní době pro seniory často to nejdůležitější.
Zapojit se či podpořit tyto aktivity můžete na stránkách www.hrdinove.cz.
Činnost Centra pomoci Paměti národa neskončí ani poté, co se situace kolem pandemie uklidní. Bude dál pomáhat s každodenními starostmi seniorů. Připravuje v několika krajských městech mezigenerační centra Instituty Paměti národa, kam budou pamětníci chodit několikrát týdně za programem i setkáním – mezi sebou, ale i s žáky a studenty.
Děkujeme České spořitelně, tvůrcům Tereze Svěrákové a Markovi Partyšovi, Tomášovi Dvořákovi, týmu VMLY&R Prague, produkci Bistro Films a Matějovi Kroupovi.